Den blå planet analyse


Beskrivelse af løsningen

Websitet starter med en intro, hvor der er et billede af Danmarks Akvariums nye bygning, og der dykkes derefter ned under overfladen. Storyboard for introen, kan findes på den vedlagte CD i mappen Intro.

Websitet er opdelt i to, et oplevelseunivers og en mere informativ del. Er man til hurtige informationer, så vælger man det, mens er man til oplevelser under havets overflade, så gør man det.

  Oplevelsesuniverset er en simulering af forholdene under overfladen, hvor brugerne kan få indblik i det magiske stille univers, der befinder under overfladen. Brugeren støder på fisk, skaldyr, blæksprutter, ål og den mangfoldighed som findes rundt i verden i form af planter og dyr. Oplevelsen er interaktiv og klik på objekter fremkalder information om denne. Fisk, planter og andre elementer kan desuden trækkes med musen, så man kan få fisk til lege med hinanden, skræmme dem, eller noget helt tredje

Disse interaktioner skal være små sjove korte interaktioner, så oplevelsesuniverset er som en legeplads, hvor legen er improviseret, uden start og slut og uden regler. Yderligere kan brugeren navigere frem og tilbage og til siderne, så man føler man kan gå på opdagelse. Man skal kunne mærke uendeligheden, så størrelsen bliver nødt til at være så stor, at man ikke lige støder på de samme ting igen og igen. Danmarks akvarium rummer for mig mange minder fra min barndom, hvor jeg løb fra akvarie til akavarie på opdagelse efter nye opdagelser.

Desuden er oplevelsesuniverset suppleret med nogle genstande fra livet under vandet; her tænkes på et anker, der pludselig sænkes ned, gamle sko, kister, forliste skibe etc. Man kunne derudover lave en konkurrence ved at gemme nogle genstande, som brugerne skal finde og derved vinde nogle præmier.

På den vedlagte CD i mappen Oplevelsen, er der nogle screendumps, der skal visualisere de interaktive muligheder man har i oplevelsesuniverset:

Slide1:  Sådan ser det ud når man starter på siden. De 4 pile gør det nu muligt at bevæge sig rundt i universet.

Slide2:  Så navigeres der rundt i universet.

Slide3:  Højreklik giver informationer om objektet, i dette tilfælde en fisk.

Slide4:  Objekter kan trækkes ved at holde venstreknappe nede og bevæge musen. I dette tilfælde har               

             brugeren flyttet en karpe hen til en vindruefisk, hvorefter de hurtigt svømmer væk fra hinanden.

Slide5:  Universet er fyldt med magi. Her set et forlist skib og en skattekiste.

Slide6:  Der er desuden elementer der er aktive, som her hvor et anker bliver sænket ned lige foran brugeren.

  Informationsdelen er mere stillestående og mindre interaktiv, men har dog billeder, video, små indledende animationer på alle siderne. En fiskekrog kommer ned med et passende motiv på krogen og dyr fremkommer rundt omkring teksten.

Forplantning af virksomhedsidealer på websitet

  Mission: At give børn og voksne autentiske oplevelser af livet under havets overflade.

Når websitet åbnes starter oplevelsen. Hele oplevelsesdelen er en simulering af livet under overfladen, hvor børn og voksne kan gå på opdagelse.

  Vision: Det skal være et nytænkt oplevelsescenter, der kan konkurrere internationalt, som et af europas bedste, største og mest besøgte akvarier. For at fremstå som et oplevelsescenter i europæisk klasse, må websitet følge med. Derfor skal løsningen være så professionel og innovativ som muligt, for at signalere kvalitet. For at understøtte visionen, er der i informationsdelen af websitet indsat nogle små taglines, som kommer med facts om Den blå planet.

  USP: Den blå planet bliver nordeuropas største og mest moderne akvarie. Tegnet af innovative danske arkitekter, optimalt placeret i såvel København som Øresundsregionen. Arkitekturen er det allerførste brugeren ser på websitet. De USP bliver desuden listet i de taglines som websitet indeholder i informationsdelen.

  ESP: Den blå planet giver mindre børn en umiddelbar oplevelse af farver, former og liv.

Hele oplevelsesuniverset er et sted, hvor farverigt dyreliv, mærkelige planter, og undersøiske økosystemer smelter sammen og giver børn og barnlige sjæle en umiddelbar oplevelse af havet farver, former og liv.

  Kerveværdier: Autensitet – Aktivitet – Nærvær – ”LARGER THAN LIFE”-oplevelser

  • Autensiteten er med i hele oplevelsesuniverset, der skal ses som en simulation af midten af stillehavet.
  • Aktiviteten er med da hele oplevelsesuniverset er interaktivt.
  • Nærværet skabes ved at lade kassen opkring billedet være sort, ligesom i biografen, hvor mørket skabet en øget intensitet. Desuden understøttes oplevelses med noget meditativmusik som kan gengive den intime og lydløse færden der er under vandet.
  • ”LARGER THAN LIFE” – oplevelser kan ikke gives på et website, men de små videoer som præsenteres for brugerne skal vise besøgende fra akvariet, der har gode oplevelser som f.eks. berøring af krapper.

Målgruppeanalyse: Børnefamilier, skoler/institutioner, turister primært fra Sverige

Jeg har forsøgt at ramme børnefamilierne via oplevelsesuniverset, som er meget børnvenligt og mange af de barnlige illustrationer er taget med ind i informationsdelen.

  Skolelærere kan få indtryk, at den blå planet er et førende og professionelt akvarie, der har erfaring med håndtering af skoleelever. Skolelærere kunne man formode er mere informationssøgende, hvorfor det er smart at de kan vælge eller fravælge at gå på opdagelse i oplevelsesuniverset. Åbningstider, priser og andre praktiske oplysninger er kun et klik væk og kan printes via printerikonet.

  Turisterne fra Sverige kan selv vælge sprog på forsiden. Skulle nogle af dem der vælger dansk alligevel støde på for store sprogbarrierer, så kan man hele tiden skifte sprog i menuen i bunden.

  Problemstillinger:

A: Der skal kommunikeres den facinerende verden besøgende kan opleve på stedet

B: Informere om skoletjenestens ydelser

C: Der skal være praktiske oplysninger om åbningstider, fodringstider, billetpriser, rabatter, arrangementer, vejbeskrivelser etc.

D: Interaktivt undersite – edutainmentsite til børn navngivet: Skvulp.dk

B og C ligger i informationsdelen på websitet, mens A og D er sammensmeltet i oplevelsesuniverset. Så istedet for at sammensmelte informatoner og oplevelser er de nu alskildt, så begge to kan fungere bedst muligt.

  Teknologisk platform:  Flash skal levere den tekniske platform, og med de nye unikke muligheder i Actionsqript 2.0, så kan Flashtegnestilen kombineres med et CMS system så opdateringer bliver let på denblaaplanet.dk. I Flash kan en font desuden indkapsles/embeddes i koden, så alle skrifttyper kan læses på alle computere.

  For at opnå optimal tilgængelighed laves der et mere stillestående og informationsorienteret parallelsite i HTML for dem, der ikke har flash installeret eller til brugeren, som bare vil have rå informationer. Disse to parallelsites kan brugeren vælge imellem på forsiden.

  Menuen:

Menuen er inspireret fra websitet www.leoburnett.ca

Der benyttes mouse-over som aktiverer en drop-up menu, som forsvinder, hvis en af undermenupunkterne vælges.

  Lyd: Oplevelsesuniverset skal være understøttet med et svævende mediativ lyd, som kan gengive det stille intense magiske univers under overfladen. Brugeren kan selv slå lyden til og fra.

  Brug af billeder Alle billeder kan forstørres ved at klikke på dem. Billeder og illustrationer er alle lånte, men skræddersyede billeder med en mere ensartet grafisk stil ville være at foretrække.

  Format Websitet åbner op i etvindue, med sort baggrund og indholdet ligger i et felt, der er 1280 x 800 pixels, hvilket er mere widescreen-agtigt og giver mere spændstighed over websitets lærred.

  Grafisk stilart Stilarten er tiltænkt den klassiske vektorbaserede streg fra Flash, som bl.a. kan ses på DR’s oline (http://217.116.240.211/index.php?_site=oline). Min inspiration har været min pauseskærm, som er et akvarie, samt filmene; Hjælp jeg en fisk, Den lille havfrue og Find Nemo. På informationsdelen er der desuden suppleret med fotos.

 StørrelseAttributerFarveFonttypePlacering/centrering
Brødtekst12RegularSortDax-regular*Højrestillet
Logo??Hvid transperantFF MaxCentreret
Links12RegularBlå #3874A8/ sortDax-MediumForskelligt
Tagline ved træskilt11RegularLyseblå #C0FFFAScrapTiquaPå skrå
Rubrikker24/20Ægte kapitælerBlå #3874a8Dax-MediumCentreret
Menupunkter12/ 13(markeret)MajusklerSortITC Serif Gothic**Centret i det grå felt
Tagline i indholdsrude12RegularSortDax-MediumPå skrå

  Tekster

* Dax familien er en meget trendy font og har desuden en høj x-højde, hvilket gør den mere læsevenlig.

**Det skulle have været FF Max, ligesom der er brugt i logoet, men har fundet denne der ligner den.